Jungle trekking en Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Stéphanie Menger - WaarBenJij.nu Jungle trekking en Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Stéphanie Menger - WaarBenJij.nu

Jungle trekking en Chiang Rai

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Stéphanie

07 Juli 2012 | Thailand, Chiang Rai

Ik ben nu in Chiang Rai, helemaal in het noorden van Thailand.Net terug van een tour en nu heel even uitrusten en dus tijd om een nieuw verhaal te schrijven!

Mn laatste verhaal was vanuit Chiang Mai. Die avond ben ik met Eliah, Pablo, Leendert en Elody naar de Night Bazar geweest. Eerlijk gezegd vond ik dat beetje tegen vallen, het was een markt met allemaal stalletjes, maar het was erg toeristisch. We hebben wel nog bij een leuk local tentje gegeten die avond, tussen de Burger King en de Mac haha. De rest ging daarna nog een drankje doen, maar ik wilde liever douchen en mn tas pakken voor de trekking de volgende dag.
De volgende ochtend(dinsdag) was het tijd voor onze 3 daagse trekking!
We werden opgehaald met een truck en konden onze backpacks achterlaten bij het kantoortje waar we de trekking hadden geboekt. Ik ging met alleen mijn klein rugzakje met daarin: 1 lange broek, 1 korte broek, 2 shirts, een handdoek, slippers, mn bergschoenen, regenjas en mn fototoestel. Onderweg de andere deelnemers van onze trekking opgepikt bij hun guesthouses. We begonnen de eerste dag met een groep van 12: wij met z'n 4en (Pablo, Leendert, Eliah en ik), 2 Chileense meiden, een spaans meisje, een spaans stelletje, 2 Koreaanse meiden en een man uit Nieuw Zeeland. Leuke groep. Eerst een stop bij de local market om onze voorraad voor de trekking te halen, daarna naar het olifantenkamp! We moesten hier nog even wachten op de vorige groep, maar daarna was het onze beurt om van het platform op de olifant te klimmen. We zaten met z'n tweeen op een olifant, op een bankje, ik samen met Pablo. Het was erg lachwekkend, de olifant schommelde nogal! Er was was ook een baby olifant mee met de groep, die bleef steeds stilstaan en moest dan weer voortgeduwd worden. Je kon onderweg bananen en bamboe kopen om aan de olifanten te voeren, een soort benzinestation voor olifanten haha. En de olifanten wisten het, want ze deden telkens hun slurf naar achter om een banaantje te vragen!
We gingen door de jungle en door een dorpje. Ons mannetje die de olifant begeleidde sprong al snel er af en liep naast ons, toen mocht ik voor op de nek zitten. Ging best goed eigenlijk, beetje als paardrijden maar dan een stuk hoger:P Het laatste stukje gingen we door de rivier. Dat vond onze olifant niet zo leuk, dus toen kwam het mannetje weer op zn hoofd zitten. Onze olifant probeerde zelfs nog aan de zijkant de berm op te klimmen,maar we hebben het einde gehaald. Erg leuke ervaring.

Daarna een klein stukje met de auto naar de waterval waar we gingen lunchen.We konden daar ook zwemmen, maar er was niet echt een goede plek. Na de lunch begon de echte trekking en het werd meteen pittig met een lang steil stuk de bergop. Boven mochten we even uitblazen voor we weer verder gingen. De hele tocht ging bergop en bergaf ook langs de helling en over bruggetjes (nouja planken over de rivier), we moesten over boomstammen klimmen etc. Echte jungle dus. Onze gids Den was erg grappig en wist veel te vertellen over de omgeving. ENa ruim 3 uur lopen kwamen we aan bij het dorpje, de Karen village, waar we die nacht bleven slapen. We sliepen in een simpel bamboe hutje en het toilet (een gat om boven te staan) en de douche (een kraan aan de wand) waren ook in een hutje. Lekker primitief dus, maar we hadden een prachtig uitzicht op de rijstvelden. Na een douche een rondje gelopen door het dorpje. De Karen leven nog steeds op de traditionele manier, ze leven van de rijst en houden daarnaast vee: kippen, buffels en varkentjes. Die lopen op een veldje, zitten aan een touw onder hun hutje of lopen vrij rond. Erg grappig de schreeuwende varkentjes. De Karen wonen in bamboe of houten hutten op palen. We kwamen ook voorbij een veldje waar de mannen een balspel aan het spelen waren. Ze speelden 3 tegen 3 met een kleine houten bal met gaten en speelden die over een net, ze mochten de bal alleen spelen met hun voeten of hoofd, geen handen dus. Ze waren erg goed!Er werd voor ons gekookt die avond door 1 van de gidsen, boven een vuurtje. Natuurlijk was het rijst! Met op de achtergrond het geluid van sprinkhanen, het is nu paringstijd en de vrouwtjes doen dan een lokroep voor de mannetjes. Nog gezellig wat gedronken en daarna gaan slapen, deze avond hadden we nog een matras!

Dag 2 van de trekking had ik prima geslapen en stond er een ontbijtje met toast en gebakken ei voor ons klaar. We dachten dat we deze dag wel 5 uur moesten lopen, maar dat bleek maar 3 uur in totaal te zijn. Viel dus erg mee:) Eerst 1,5 uur gelopen weer bergop/bergaf naar een rijstveld met een hutje waar we gingen lunchen. De lunch was noodlesoep gemaakt door 1 van de Karen vrouwen van wie het rijstveld ook was. Heb daar ook nog een armbandje gekocht, zelfgemaakt door de vrouwen uit het dorp. Heerlijk daar even gechilled, we dachten dat onze gids in slaap was gevallen en vonden het wel tijd om te gaan, dus hem wakker gemaakt om verder te gaan naar het jungle camp. Dat was ook nog ruim een uur lopen. Het jungle camp was een hutje naast een rivier met een watervalletje. Na aankomst daar lekker een duik genomen, het water was alleen bruinig en ook vrij ondiep. Maar heerlijk verfrissend na de tocht. We hadden toen alleen nog de hele middag en avond daar en verveelden ons al snel. Er was niet veel te doen. We hebben een kampvuur gemaakt en had nog wat gelezen, toen gingen we al avondeten. 's avonds rondom het kampvuur gezeten met een biertje. Ze hadden daar een koelkast met drankjes:) Die avond ook nog op jacht geweest rondom ons camp en hebben een kikker en een krabbetje gevangen. Die ook bereid boven het kampvuur en ja ik heb van beide een stukje geproefd! Die nacht minder goed geslapen, nogal hard, nu geen matras maar alleen een kleedje op de houten planken. Was niet heel goed voor mn rug.
De laatste dag van de trekking was erg pittig, het begon namelijk al snel keihard te regenen en dat maakte het een stuk zwaarder, omdat het pad glad werd en je voorzicht moest zijn om niet uit te glijden. We moesten veel bergafwaarts en ook nog langs een rotsstuk bij een waterval klimmen. Mn regenjas dus goed gebruikt die dag, maar ondanks dat nog steeds zeiknat geregend! Na ongeveer 3 uur lopen kwamen we bij ons eindpunt waar we werden opgepikt door een truck. Het regende toen nog steeds en we moesten in de bak van de truck, helaas zonder dakje. Dus daar ook weer natgeregend. Bij een tentje gelunched en daarna was de laatste activiteit: het bamboe raften. We waren toen al nat, maar werden nog natter haha. Als je namelijk op de raft ging zitten (aan elkaar gebonden stukken bamboe) zat je met je kont in het water. De tocht duurt ongeveer een uurtje en was wat mij betreft te lang, het regende het grootste deel dus het was niet het beste weer. De tocht zelf was ook niet erg opwindend, wat kleine stroomversnellingen en 2 kleine watervalletjes waar we afgingen. Helemaal zeiknat toen weer terug in de truck naar Chiang Mai. De trekking was echt een onvergetelijke ervaring, het was af en toe best zwaar, lastige stukken terrein, springen over rotsen etc. Maar het was vooral leuk, vooral het zien van de rijstvelden en er doorheen wandelen!

Terug in Chiang Mai op zoek naar een nieuw hostel, het vorige was niet zo goed bevallen. Ik had na de trekking nogal last van mn linkervoet, beetje verdraaid die dag. Dus ik wachtte bij een cafeetje tot de rest iets had gevonden. Dat was al vrij snel! Daar heerlijk warm gedoucht, daar verlangde ik echt naar na de trekking. Was nogal moe ook, maar we wilden die avond nog wel iets leuks doen en zijn naar het Muay Thai Boxing geweest. Dat moet je een keer gezien hebben,weet niet of het nou echte gevechten waren of show (die heb je namelijk ook veel hier voor de toeristen) Het was een ervaring en ging er soms best heftig aan toe. Er vochten zowel jongens als meisjes, ze leken best jong nog sommige. Er was ook een special fight, dat was wel lachwekkend. 8 mannen werd geblinddoekt en moest toen maar zien te overleven in de ring. De scheidsrechter kreeg er flink van langs en het meeste van de tijd werd er niemand geraakt haha.
Een gezellige avond met de groep van de trekking en Elody, zij was niet mee met onze trekking, maar is nu op trekking.

Gisterochtend vanuit Chiang Mai samen met Eliah en Leendert de bus gepakt naar Chiang Rai. Daar rond de middag aangekomen en 's middags het stadje verkent. Een stuk kleiner dan Chiang Mai, tussen de bergen. Het bevalt me hier wel:) We hebben vooral veel tempels gezien, die heb je hier overal. Begin nu langzamerhand wel genoeg tempels gezien te hebben. Gisteravond kwamen ook 1 Chileens meisje, het spaanse meisje en Pablo (dat hadden we niet verwacht) aan in Chiang Rai. Met z'n allen naar de night market geweest hier, daar wat rondgekeken bij de stalletjes en toen op het plein met live muziek gegeten. Je hebt daar allerlei kraampjes waar je eten kunt kiezen en dan staan er stoeltjes en tafeltjes om te zitten en het op te eten. We hebben daar ook meelwormen en sprinkhanen geprobeerd!! Van allebei maar eentje geproefd hoor, de meelworm vond ik maar vies, die knapt in je mond. De sprinkhaan was wel eetbaar.

Vandaag een prive tour gedaan met Leendert en Eliah en een gids in zijn auto. Echt heel veel gezien in een dag. We begonnen bij de White Temple, ja weer een tempel maar anders dan de rest wat ik tot nu toe heb gezien. Namelijk ontworpen door een kunstenaar en helemaal wit, het lijkt bedekt te zijn met kristallen, maar dat zijn spiegeltjes en de zon weerkaatst door het zonlicht. In de tempel zijn schilderingen met hedendaagse gebeurtenissen, heel apart o.a.a een angrybird, elvis, het vliegtuig in het World Trade Center.
Volgende stop was de Black House, ook van een kunstenaar. Een complex met zwarte teak houten huizen ingericht met dode dierenhuiden en schedels. Het klinkt een beetje luguber, maar vond het best mooi. Volgens onze gids staat de White temple voor de hemel en de Black House voor de hel haha.
Daarna gingen we naar de Long-neck villiage, schaam me nogal dat ik daar ben geweest want het voelde als een dierentuin. De mensen zijn daar speciaal in een dorpje geplaatst voor de toeristen. De longnecks zijn de vrouwen met alle ringen om hun nek, de meisjes krijgen dat al vanaf 5 jaar om! En het maakt je nek idd langer, want uit rontgenfoto's bleek dat je schouders naar beneden zakken. In het dorpje zaten vrouwen en kinderen met de ringen om hun nek en kon je foto's nemen. Ze worden uitgebuit door de eigenaar van de grond, dus zijn er niet lang geweest. Heb zelf ook van die ringen om mn nek gehad, echt zwaar! Een volwassen vrouw draagt 5kg aan ringen om haar nek. Toen naar de Golden Triangle, het drielandenpunt hier waar Thailand, Myanmar en Laos elkaar ontmoeten bij de Mekong rivier, was een mooi uitzicht op de rivier, die nu in het regenseizoen alleen vies bruin is. Daarna door naar Mae Sai, een plaatsje op de grens met Myanmar, daar een tempel bezocht met opnieuw een mooi uitzicht over de stad en de grens. En daarna zijn we getrakteerd op een traditionele NoordThaise lunch door onze gids: heerlijke gestoomde kip, dat maakten ze daar in een speciale pot, varkensreepjes, spciy soup, sticky rice. Na de lunch naar onze laatste stop: Mae Salong een Chinees plaatsje midden in de bergen. Daar hebben we een theeplantage bezocht en een paar soorten Chinese thee geproefd. Was een leuke dag!

Morgen ga ik terug naar Chiang Mai om daar maandag een kookcursus te doen.

xxx

• 08 Juli 2012 - 09:58

Vivian:

Hoi Steph!! Wauw, jij maakt echt een hele mooie reis, super leuk om je verhalen te lezen! Als ik ooit nog naar Thailand ga dan moet ik volgens mij bij jou zijn voor advies ;-)

Veel plezier nog!
    xx

• 08 Juli 2012 - 20:20

Diane:

Jeetje wat een avonturen weer meis ;-) Olifanten klinkt echt zoo cool :p maar trekking nog best heftig met die regen. Benieuwd naar de thaise kookcursus :p neem aan dat je verhaal weer vervolgt wordt :)
    Liefs! xxx